top of page

Linky důvěry a krizové linky

Na stránkách České asociace pracovišť Linek důvěry (ČAPLD) najdete přehled pracovišť Linek důvěry. Když si na stránce, která se vám otevře, rozkliknete nahoře „Zobrazit kategorie“, můžete si vyfiltrovat například linky, které mají celostátní působnost nebo linky, které pracují nonstop a hovor přijímají kdykoli ve dne, v noci, o víkendu i o svátcích.


Linky s nepřetržitým provozem mají v různou dobu různou míru vytíženosti. Někdy se může stát, že se člověk na linku nedovolá. Třeba se stalo nějaké neštěstí, které zasáhlo velkou skupinu lidí a je nyní hodně volajících. Pak může být dobré podívat se i na regionální linky. Rozkliknete si nahoře na stránce „Zobrazit kategorie“ a vyhledáte, které linky pracují u vás v regionu.


Když voláte na linku důvěry, třeba i poprvé v životě, můžete se spolehnout, že člověk na druhém konci ví, jak vás doprovodit a že k vám bude vlídný. Ve sluchátku se zpravidla ozve:

 

Dobrý den, linka důvěry …, jak vám mohu pomoci?”

 

Pracovníci linek se nepředstavují jménem, říkají pouze název pracoviště. I volající tak může zůstat v anonymitě, nebo uvést jen své křestní jméno. Nebo prostě začnete rovnou mluvit. A vůbec nevadí, když nemáte všechny myšlenky úplně seřazené…Například:

 

„Dobrý den, já ani nevím co mám říkat, je toho na mě opravdu hodně. A taky jsem velmi špatně spal poslední dny. A k tomu ještě ten barák teď není v pořádku, vůbec nevím ani odkud mám začít.“

 

Ať to vezmete odkudkoli, je to tak v pořádku. Kdybyste nevěděli kudy kam a odmlčeli se, rozplakali nebo se v nějakém místě rozčílili, je to v pořádku. To všechno se do rozhovoru vejde. Lidé na druhém konci sluchátka pro vás budou mít porozumění, budete společně hledat, jak by vám mohlo být lépe.

 

Pokud obecně neradi telefonujete, můžete zvolit možnost chatu nebo e-mailového poradenství. Opět se ke kontaktům dostanete tak, že si vyfiltrujete seznam pracovišť Linek důvěry kliknutím nahoře na stránce „Zobrazit kategorie“.


Pracovníci linek důvěry jsou profesionálové s výcvikem v krizové intervenci. Zachovávají mlčenlivost a o věcech, o kterých si povídáte, se další lidé nedoví, i kdybyste své jméno uvedli. Rozhovor vám může pomoci nalézt větší klid v situaci, která se třeba zdá být nesnadná, může vám také pomoci v rozhodování, jaký další krok by nyní byl dobrý. Může se jednat o  řešení náhle vzniklé situace, dlouhodobých potíží nebo třeba o nápad, jak o sebe v náročných dnech pečovat.


Když se stane mimořádná událost, zpravidla se dočasně otevřou i speciální krizové linky.      

bottom of page