Krizová centra
Krizová centra jsou místem, kde pracují lidé s výcvikem v krizové intervenci, někdy jsou to sociální pracovníci, jindy psychoterapeuti a psychoterapeutky nebo psychologové.
Když do krizového centra přijdete, pracovník, který má službu, vás přivítá, představí se svým jménem a ukáže, kde si spolu budete povídat. Vysvětlí vám, jaká je obvyklá praxe, jak dlouho spolu můžete mluvit, a pak už začnete společně hledat odpovědi na to, co vás přivádí.
Možná si řeknete, co je reálné zvládnout v rámci krizového centra a co umí spíše jiná služba. A to už začínáte vést rozhovor, který má být užitečný a uklidňující, probíhá v klidné atmosféře, kde vám druhý člověk naslouchá.
Ve většině krizových center můžete zůstat v průběhu rozhovoru v anonymitě, pokud byste si to přáli. Některá krizová centra mají nonstop provozní dobu - tedy můžete přijít kdykoliv, během svátků, víkendů i v noci, bez objednání. Některá centra mají k dispozici i krizová lůžka:
-
Krizové centrum RIAPS - tel.: 222 586 768, adresa Chelčického 39, Praha 3
-
Centrum krizové intervence Praha Bohnice - tel.: 284 016 110, adresa Ústavní 91, Praha 8
-
Centrum krizové péče Brno Bohunice - tel.: 532 232 078, adresa Jihlavská 20, Brno (pavilon G – Krizové centrum)
-
Krizové centrum Ostrava - tel.: 596 110 882-3, 732 957 193, adresa Ruská 94/29, Ostrava
Většina krizových center v České republice má běžnou pracovní dobu.
Jejich seznam najdeme např. na mapě pomoci na webu organizace Nepanikař. Objeví se vám, když na stránce sjedete dolů. Rozklikněte si je na jejich vlastních stránkách, podívejte se na adresu a dobu, kdy bývají otevřená, a poté se tam můžete vydat i bez předchozího ohlášení.
Služby krizových center jsou bezplatné. A někdy jsou i specificky zaměřené na některý druh potíží. Pokud si nejste jisti, zda by vám mohli pomoci právě s vašimi potížemi, můžete tam předem zavolat a ujistit se, že jste na dobré adrese.
Tyto služby tu jsou právě proto, aby měl každý místo, kam může přijít, třeba i anonymně, když je toho ne něj moc, a je mu příjemnější povídat si s někým naživo než přes telefon. Pokud vás napadá, že právě toto by vám nyní mohlo pomoci, navštivte nejbližší krizové centrum.