Mimořádná událost
Mimořádná událost je závažnou situací, která způsobuje celou řadu negativních následků. Může být způsobená činností člověka (požár, autonehoda, vloupání, letecká katastrofa, železniční neštěstí nebo třeba válka) nebo přírodními vlivy (sněhová kalamita, povodeň, tornádo, extrémní sucho, přemnožení parazitů či sesuv půdy).
Takové události mohou ohrožovat zdraví a životy lidí, nezřídka také majetek nebo životní prostředí. Vyžadují záchranné práce k odvrácení nebo omezení působení rizik (např. když na člunu hasiči odváží lidi při povodních z jejich vlastních domovů) a likvidační práce k odstranění způsobených následků (např. když se po povodni z domů odstraňuje bahno, dům se vysouší a obnovuje).
Mimořádná událost bývá různého rozsahu a do jejího řešení se zapojuje vedení obce, města či kraje, složky IZS, humanitární organizace, ale také množství dobrovolníků.
Mimořádné události přitahují pozornost. Čteme o nich v médiích, povídáme si o nich na sociálních sítích. Mimořádná událost nás snadno může rozhodit. Děje se totiž něco zneklidňujícího, ať už v naší bezprostřední blízkosti nebo se o tom dozvídáme zprostředkovaně třeba v televizi. Proto je důležité se o sebe postarat a využít podpůrnou síť, ať v podobě našich blízkých nebo odborníků.
Vyrovnávání se s mimořádnou událostí
V literatuře nacházíme různé úvahy o tom, jak se s mimořádnou událostí můžeme vyrovnávat. Můžeme se setkat s rozdělením na prvních 48 hodin coby akutní fáze a na následujících 4-6 týdnů, kdy se snažíme s důsledky mimořádné události vypořádat. Mimořádné události se nicméně značně liší, a tak se s jejich důsledky můžeme vyrovnávat výrazně delší nebo naopak kratší dobu.
Pro ilustraci můžeme uvést fáze vyrovnávání se s mimořádnou událostí od Sandry van Essen:
-
fáze omámení a šoku: 0 – 24 – 36 hod (ptáme se "co se to stalo?”)
-
fáze výkřiku: do 3 dnů po události (ptáme se “proč právě my?”)
-
fáze hledání a nalézání smyslu
-
fáze popření a znovuprožívání: 2 týdny - měsíce
-
posttraumatická fáze: 1 měsíc – 3 měsíce
-
rok od události (prožívání prvního výročí)
-
uzavření události
To, co se jeví důležité z hlediska poskytnutí první psychosociální pomoci, můžeme zastřešit pojmem IMPRESS, který uvádí PhDr. Simona Hoskovcová, vedoucí skupiny krizové intervence oddělení vedoucího psychologa Policejního prezidia ČR:
-
IMmediacy (bezprostřednost) - co nejdříve po události
-
PRoximity (blízkost) - blízko místu zásahu
-
Expectancy (očekávání) - pracovníky s očekávanou způsobilostí
-
Security (bezpečnost) - bezpečně, na bezpečném místě a s garancí mlčenlivosti
-
Simplicity (jednoduchost)
Pro vyrovnání se s mimořádnou událostí je důležitá lidská pospolitost, záchranné a likvidační práce, ale také znovuobnovení rovnováhy a fungování komunity i jednotlivců, stejně jako odborné doprovázení.